Uspokojivý reparát

26.05.2009 00:00

Po loňské nevydařené premiéře v MČR historiků se Rally Team Volenice a posádka bratří Šimůnků s vozem Škoda Favorit 136L vrátila na start krumlovské rally s cílem pokořit tuto náročnou soutěž a po smolné sérii odstoupení konečně spatřit cíl soutěže.

Pro volenický tým první letošní soutěž v Hrádku nad Nisou, které se zúčastnila posádka Martin Knížek – Petr Šimůnek, skončila brzkým odstoupením po RZ 1. V rozbitém šotolinovém úseku dostal Favorit mnoho ran zespodu do ochranné ližiny, ta se zdeformovala a zatloukla do převodovky aretační čep řadicího mechanismu, čímž vozidlo přestalo řadit. Na zařazený třetí rychlostní stupeň se posádce sice podařilo dojet do cíle RZ, po ohledání závady se ale Martin s Petrem rozhodli odstoupit. Do Českého Krumlova tým odjížděl již s vylepšenou ochranou převodovky a velkým očekáváním, zda se napodruhé podaří zdolat nástrahy krásných jihočeských tratí a poprvé v MČR historiků přejet cílovou rampu.

Tradiční mírně hektickou přípravu vozu, probíhající až těsně do odjezdu týmu na technickou přejímku, ještě večer před soutěží trochu narušilo drobné zranění jednoho z mechaniků, které si vyžádalo lékařské ošetření a napjatý časový harmonogram tak dostal další trhlinu. Díky obětavé práci zbytku týmu se ale podařilo přípravy dokončit včas a v pátek dopoledne bylo vozidlo přistaveno na technickou přejímku ve správný čas. Bez problémů proběhla i samotná přejímka a tak jediným trochu nepříjemným zjištěním byla mírná nadváha vozu, se kterou bude třeba do dalších soutěží ještě zabojovat.

Páteční proměnlivé počasí nechávalo posádky i mechaniky do poslední chvíle napnuté, zda se úvod soutěže odehraje na suchu či mokru. Nakonec zvítězila první varianta a kromě závěru poslední zkoušky první etapy absolvovaly historici trať na suchu, což bylo i v souladu s přáním volenické posádky. Bratři Šimůnkové vstoupili do soutěže s rozvahou a absolvovali páteční rychlostní zkoušky bez větších potíží, včetně velmi náročné závěrečné zkoušky vzniklé spojením tradičních úseků Svatý Ján a Kohout. Po první etapě patřila Pavlovi s Petrem slušná 7. příčka s nevelkou časovou ztrátou na 4. místo. Vozidlo fungovalo bez problémů, večerní servis tedy probíhal v poklidu a mechanici na voze prováděli pouze běžnou kontrolu a údržbu.

Sobotní etapu zahajovala tradiční jihočeská zkouška Malonty, v jejímž průběhu se volenický Favorit nenadále zastavil. Vzhledem k nedávným problémům se zapalováním posádka předpokládala závadu právě zde, ale pravou a trochu kuriózní příčinu problému se podařilo najít až po zhruba třech minutách. „Motor vozu během jízdy bez varování zhasl. Podobné příznaky měla i závada na zapalování, která byla příčinou našeho odstoupení ve Vsetíně, proto jsme jako první hledali chybu v rozdělovači. Nakonec se ale ukázalo, že je vypnutý odpojovač akumulátoru, za jehož lanko zřejmě zatáhla větev stromu u trati, která šlehla přes sloupek okna,“ vysvětluje Petr Šimůnek. „V loňském roce jsme měli smyčku na konci lanka přilepenou lepicí páskou na okraji čelního skla, ovšem po opravě vozu po loňské havárii v Telči jsme na tento důležitý detail zapomněli. Je to pro nás opět draze získaná zkušenost a další poučení, že o dobrém výsledku v soutěži rozhodují i ty nejmenší detaily.“


Foto: Zuzana Traxmandlová

Naděje na slušný výsledek tak vzaly za své hned v průběhu první zkoušky druhé etapy. Následující zkouška Rožmitál byla pro posádky historických vozů zrušena pro neukázněnost diváků, v ostré jízdě tak posádky pokračovaly až na RZ 8 Slavkov. Právě na této RZ skončila loni jízda posádky bratří Šimůnků kolostřešní kombinací, nebylo tedy divu, že posádka zvolila spíše opatrnější tempo. Ztráta z malontské RZ znamenala propad v celkovém pořadí na 8. příčku s velkou ztrátou na sedmou příčku, posádka proto mohla podřídit jízdu ve druhé polovině soutěže hlavnímu cíli, jímž bylo dojetí na cílovou rampu a získávání dalších zkušeností na náročných krumlovských tratích.

První sobotní sekci pak završila opět divácká RZ na českobudějovickém výstavišti a po ní na posádky čekal dvacetiminutový servis. Pro poslední sekci se posádka rozhodla vyzkoušet jinou směs pneumatik na zadní nápravě. Tato změna se osvědčila hned na následující dlouhé RZ Malonty, ovšem v jejím závěru se opět přihlásili technické problémy. Jejich povahu odhaluje pilot Pavel Šimůnek: „Ke konci erzety se vytřásl šroub z jednoho z držáků agregátu a celý agregát se uvolnil. Štěstí bylo, že se uvolněný držák vzpříčil o ochrannou ližinu a s vozem tak bylo možné dojet do cíle zkoušky. Za cílem se nám podařilo ližinu demontovat, najít uvolněný šroub a zašroubovat ho na původní místo. Po opravě jsme ještě stihli přejezd do následující časové kontroly v limitu, takže tato závada pro nás neznamenala výraznější časovou ztrátu.“


Foto: Zuzana Traxmandlová

V následující RZ 11 Rožmitál havarovala posádka Hloušek – Rozsíval a posádka Štauber – Ševčík odstoupila kvůli technickým problémům. Tím se bratři Šimůnkové posunuli v celkovém pořadí na šesté místo a na tomto faktu již nic nezměnila ani závěrečná RZ Slavkov. Napodruhé to tedy v Krumlově vyšlo a i přes nejrůznější problémy, které pronásledovaly před i během soutěže celý tým, se Pavlovi a Petrovi Šimůnkovým podařilo ukončit sérii odstoupení a po více než roce a půl opět přejet cílovou rampu. Celý tým věří, že posádka bude v tomto trendu pokračovat i nadále.

Zpět

Vyhledávání

© 2010 Všechna práva vyhrazena.